No és cap secret que estem en un mal moment per qualsevol negoci. Les petites botigues cada vegada es veuen amb més dificultats per mantenir-se obertes i, si això ja passava abans d'una pandèmia mundial, ara s'ha agreujat considerablement. Hi ha un àmbit, però, on aquesta dinàmica és encara més accentuada: les botigues de discos.

El tancament ha sigut el destí de la majoria de botigues de discos de comarques gironines. Ja l'any 2018 sobrevivíem amb només tres: Moby Disk Records de Girona, Discos Quim de Figueres i Discos Homs de Palamós, tot això després del tancament d'històriques botigues musicals com ho eren Sol Negre a Sant Feliu de Guíxols o Discos Coll a Girona. Actualment l'única botiga física de discos que queda a tot Girona és la de Figueres, Discos Quim, ubicada a la Plaça de l'Ajuntament, tot un referent pel públic col·leccionista musical de la ciutat. Per això hem volgut parlar amb el seu propietari, Quim Juanola, per analitzar la situació i el futur d'aquestes botigues.

En preguntar-li com és que ells poden seguir en marxa en un moment que sembla què tothom ha deixat de comprar discos físics, Juanola no tarda en corregir-nos: 'això és una llegenda urbana, no és veritat, nosaltres no havíem venut mai tant com ara'. El gran problema que tenen les petites botigues de discos són els preus elevats dels locals on estan. Segons ens comenta Juanola, 'aquesta precarietat, la duresa dels lloguers i la inadaptació als temps actuals és el que han fet que les botigues de discos hagin acabat plegant'. En el seu cas, en tenir un contracte indefinit ha pogut mantenir la botiga fins a dia d’avui.

'El problema és que els propietaris dels lloguers pensen amb preus del segle XX, i ja som al segle XXI, les botigues tenim un enemic què és la internet, i si has de pagar tots els impostos que et fan pagar i el que ven per internet no paga res t'està fent una competència deslleial amb els preus' denuncia Juanola.  

'No havíem venut mai tant com ara'
Com competir contra les grans franquícies

Un altre factor clau són les grans franquícies que s'estan menjant el seu terreny, com per exemple la Fnac o El Corte Inglès. Aquestes grans empreses, diu en Quim, li han tret molts clients puntuals, 'els tipus de clients que, per exemple, et venien a comprar el nou disc de l'Alejandro Sanz', ara aquests ja no li compren a ell sinó que se'l compren a una d'aquestes grans empreses o directament se'l descarreguen.

Malgrat tot, una de les coses que els funcionen a Discos Quim és el contacte humà. En Quim té clar que el seu coneixement musical és un gran avantatge a l'hora de donar informació a possibles clients, donar la seva opinió i oferir recomanacions. Un altre benefici de la seva botiga és el fet que tenen disponibilitat de comandes l'endemà; 'si tu li dius a un client que en demanar qualsevol producte trigarà vint-i-cinc dies a arribar a la botiga buscarà altres alternatives, que possiblement acabaran sent aquests grans magatzems dels quals parlàvem abans'. En el seu cas, a més, estan especialitzats en els vinils, i això els fa vendre molt en el món del col·leccionisme.

Actualment hi ha diferents projectes que intenten ajudar a les botigues de discos, com per exemple el Record Store Day, 'una iniciativa creada para reivindicar i donar suport a les botiges de discos independents davant les grans corporatives i la venda on-line'. Ara bé, Juanola té clar que, tot i que això sí que ajuda a fer venir clients que abans no venien; el que es necessita és un projecte més llarg, que els benefici durant tot l'any.

Sobre el futur de Discos Quim, el seu propietari es manté a l'expectativa, tot i que reconeix que a dia d'avui encara no té un relleu a qui deixar-li les regnes després de la jubilació: 'Vaig fent', comenta, 'no sé què passarà en un futur, encara em queden dos anys per jubilar-me i crec que dos anys vista és un temps molt llarg, poden passar moltes coses durant aquest temps'.